Pripravujete akciu?
Zatelefonujte nám na 0911 957 882. Bezplatná propagácia.
hlavná stránka
diskusné fóra
prezriet denniky
zaujímavé odkazy
:: Rozhovory
:: Rómsko slovenský frazeologický slovník
:: Rómska muzika
:: Rozprávky
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
|
|
|
|
:
Žiadne
aktívni za posl. 5 min.
poč. registrovaných užívateľov:351
V tejto chvili prezera stranku 0 registrovanych uzivatelov 9 anonymnych uzivatelov.
Vitame noveho registrovaneho uzivatela: nothing.23
Ak chcete na vašej stránke zverejňovať zoznam správ z našej stránky môžete použiť tento výstup, alebo viac podrobný výstup.
|
Rómsky mentorský projekt je v plnom prúde... dozvedeli sme sa od Silvy Bundovej, asistentky pedagóga a mentorky zároveň.
@ Kultúrne a iné akcie Apr 24 2009, 12:25 (UTC+0) |

Silva s dcérkou Sarou

Ilustračné foto

Ilustračné foto

Ilustračné foto - deti z Vtáčkoviec
|
Silva je členkou Občianskeho združenia TRIVAL osem rokov. Spieva v rovnomennej hudobnej skupine, pôsobí aj ako asistentka pedagóga na Špeciálnej základnej škole Odborárska v Košiciach. Zároveň je mamou šesť ročnej Sáry, stará sa o spoločnú domácnosť spolu s Ekum Mižigárom. Nakoľko ma zaujal mentorský projekt, ktorého školenia sa Silva zúčastnila, trošku som vyzvedala...
"Školenie sa konalo v kúpeľoch Číž na juhu okresu Rimavská Sobota pri Tornali. Organizátorom aj autorom myšlienky je Nadácia Otvorenej Spoločnosti z Maďarska a spolurealizátorom projektu na Slovensku jeTernipe - združenie pre rómsku mládež na Slovensku a v Maďarsku. Prednášky boli v maďarčine, s prekladom do slovenčiny. Projekt už prebieha v Maďarsku v Bulharsku, Rumunsku aj v Macedónii. Nedávno sa rozbehol aj u nás na Slovensku.
Cieľom rómskeho mentorského projektu je, aby sa odborníci na rómsku kultúru spojili so školskými skupinami, triedami alebo deťmi z rôznych komunít, aby utužili vedomosti detí predovšetkým o dejinách Rómov, rómskej kultúre, a tým sa stali uvedomelými a sebavedomejšími jedincami. Stretnutia sa konajú dvakrát v mesiaci štyri alebo šesť hodín.
Projekt môže prebiehať aj v škole, no predovšetkým sa jedná o aktivity mimo vyučovania v rámci voľného času. Funguje to tak, že riaditeľ školy alebo učiteľ si vyberie určitú skupinu maximálne dvadsiatich detí. Môžu to byť deti, ktoré sú aktívne, nadané a komunikatívne, ale nie je to pravidlom. Zúčastniť sa môžu aj "záškoláci" a deti z problémových skupín. Pedagóg pre ne vytvorí na škole určitý priestor za účelom stretávania sa s mentorom."
Bude mať práca s deťmi v rámci tohto projektu zmysel?
"Samozrejme! Je veľmi potrebné, aby aj rómske deti poznali svoje korene, dejiny, odkiaľ pochádzajú, kultúru. Keď sa opýtame ktoréhokoľvek slovenského dieťaťa, či pozná štátnu hymnu, alebo tradície, zvyky, ľudové tance, zväčša odpovie kladne. Rómske deti však z veľkej väčšiny tieto fakty nepoznajú. Poznajú nejaké rómske pesničky, tance, ale to je asi všetko. Prostredníctvom dejín sa dozvedia o sebe aj o svojich predkoch a budú môcť lepšie pochopiť svoju identitu, nadobudnúť sebavedomie aj získať chuť vzdelávať sa a niečo v živote dosiahnuť.
Ďalším cieľom je, aby sa deti mohli stretávať a tráviť voľný čas so vzdelanými, talentovanými a hrdými rómskymi jedincami, ktorí budú pre nich predstavovať určitý vzor. Vďaka znalostiam dejín majú možnosť spoznať aj spôsob života Rómov v minulosti, čo znamenal napríklad vajda pre rómsku komunitu, kto boli svetoznámi rómsky hudobníci, alebo remeselníci.
V súčasnosti mentor by mal pomáhať deťom pochopiť tieto skutočnosti, priblížiť im všetkými možnými spôsobmi pozitívne príklady a vzory Rómov, ktorí niečo dokázali a sú úspešnými a plnohodnotnými občamni spoločnosti aj napriek tomu, že nemajú svoj vlastný štát.
Rómske deti by sa mali vzdelávať, navštevovať školy. Hoci viem, že na špeciálnych školách im vysoká úroveň vzdelania 'nehrozí', je možné niektoré šikovné deti presunúť na riadnu školu, aby sa mohli plnohodnotne vzdelávať a pokračovať v štúdiách ďalej. Každopádne by sa však mali aspoň vyučiť remeslu."
Koľko mentorov bude pôsobiť na Slovensku v rámci tohto projektu?
"Jedná sa zatiaľ o približne desať škôl, to znamená desať dvojíc - učiteľ (alebo riaditeľ) a mentor."
Aký je časový horizont trvania projektu?
"Zatiaľ to pobeží skúšobne tento školský rok a potom sa uvidí, aká bude odozva. Vypracuje sa vyhodnotenie, prebehne spoločné stretnutie, výlet pre všetky zúčastnené deti aj mentorov."
Budú môcť ísť na výlet všetky deti?
"Obávam sa, že asi nepôjdu... Rodičia detí zo sociálne najslabších komunít deti nepustia, lebo sa budú hanbiť."
Prečo?
"Sú takí rodičia, čo nepustia. Hanbia sa poslať dieťa na výlet, nakoľko má iba otrhané botasky. Je to pre nich dosť veľký dôvod, neverili by ste."
Aký pocit máte z fungovania projektu v praxi?
"Trochu mi práca s deťmi pripomína časy, keď som pôsobila v rómskom skautingu. Tam bolo ťažisko práce na prevýchove detí, ktoré fetujú alebo pijú. Išlo o to, vytvoriť im priestor pre nejakú zmysluplnú činnosť na vzdelávanie, lásku k prírode, naučiť ich slušnému správaniu, etike.
Ekonomická kríza a Rómovia.....bola aj jedna z tém v kuloároch na školení...
"Nemožno sa čudovať, že väčšina rómskych rodín je veľmi chudobná, nemajú z čoho platiť bežné účty, stravu, poplatky...
Samozrejme, ak chceme dosiahnuť úspech v zmene života neprispôsobivých ľudí, musíme začať u detí. Ibaže dieťa trávi čas v škole alebo organizovaných aktivitách asi tak šesť - osem hodín denne. Potom však ide domov a tam je zvyšok dvadsiatichštyroch hodín. Doma neraz nenachádza dostatočnú starostlivosť, čas trávi vonku, na ulici...
Pripadá mi zbytočná snaha niektorých učiteľov, ktorým záleží na rómskych deťoch a snažia sa im niečo dať. Prídu domov a už kašlú na všetko. Podľa mňa bolo veľkou chybou v nedávnej minulosti, keď začal fungovať úrad práce a Rómovia za nič, doslova zadarmo dostávali vcelku vysoké podpory. Strašne im to uľahčili, sedeli doma, chodili na úrad práce a brali peniaze. Voľakedy bola podpora vyššia, ako je teraz. Potom sa štátny úradníci aj my ostatní čudujeme, že niektorí mladí Rómovia ledva skončia základnú školu a prvé, na čo myslia je sociálka, úrad práce a nie samotná práca."
Naozaj je problém, že väčšinou nemajú dostatočné vzdelanie a následne ani prácu...
"Je to tak, dieťa nechce chodiť do školy už iba kvôli tomu, že 'moji rodičia nechodili do školy, dostávajú pekný peniaz a načo budem ja chodiť, zaevidujem sa na úrade, budem dostávať peniaze...' Počula som tieto názory u viacerých detí, žiaľ.
Zvyknem si cez prestávku sadnúť s deťmi, porozprávať sa, čo si myslia o budúcnosti. Niektorým deťom je naozaj všetko jedno. Potrebujú jednoznačne konkrétny vzor. Keďže ho doma nenájdu, mali by sme im ho umožniť spoznať. Aby si mohol povedať, že ten človek tiež žil v neľahkých podmienkach, podobných tým, v akých žijú oni, a predsa sa dokázal presadiť, vyštveral sa tak vysoko, že žije na úrovni, darí sa mu...
Mrzí ma ľahostajnosť detí a nepridá im na sebavedomí ani to, keď z každej strany počúvajú: 'špinavý Cigán, taký a hentaký...' Pomaly si už ani z toho nič nerobia, ako keby sa s tým naučili žiť. Nevedia si predstaviť, že by vedeli žiť inak."
Nie príliš veselé slová na záver, no realita je v súčasnosti taká. Všetci budeme musieť porozmýšľať, ako ďalej spolunažívať s národnostnými menšinami, či sa jedná o maďarskú, rómsku alebo ktorúkoľvek inú. Dôležité je navzájom si pomáhať a nie pestovať nenávisť a intoleranciu.
Spomínaný projekt prináša prácu s deťmi a mládežou, ktorá je síce veľmi náročná, no aj veľmi zaujímavá a podnetná. Prajem všetkým rómskym mentorom mnoho trpezlivosti, úspechov a radosti. Táto práca bude "behom na dlhé trate", no určite sa oplatí a postupne prinesie očakávané výsledky...
Ďakujem za rozhovor.
Jana Markov
čítaj poznámky (0) / napíš poznámku
čitateľov: 141 verzia pre tlačiareň
|
|
|
TRIVAL



Aký máte názor na to, že rómske deti sú na Slovensku bežne zaraďované do Špeciálnych základných škôl?
|
nove diskutovane prispevky |
cerstve zaznamy do dennikov |
|